torsdag 5 februari 2009

Sumpbäver (myocastor coypus)

Jag vet inte om det beror på den i dessa trakter ovanligt tuffa vintern, men nu har sumpbävrarna i Strasbourg gått upp på land. När man promenerar längs någon av floden Ills många armar i Strasbourg, så händer det - särskilt i skymning och gryning - att man får syn på stora pälsdjur, simmande eller gående nära vattnet.

Första gången jag mötte ett av dessa djur, stort som en mellanstor hund, på min morgonpromenad från hotellet till parlamentet blev jag rätt konfunderad. Var det verkligen en bäver? När jag såg svansen, som mer påminner om en råttsvans, insåg jag att detta var något annat, det såg ut som en jätteråtta! Men en råtta, stor som en cockerspaniel, det kan inte vara möjligt!

Jag gick till annalerna och fann att detta handlar om sumpbäver (myocastor coypus), mer känd för sitt pälsnamn - nutria. Och nu har de alltså gått upp på land. Jag fann bifogade bäverungar betande i en vanlig villaträdgård häromdagen.

2 kommentarer:

  1. Kan det vara ivriga bävrar?

    SvaraRadera
  2. Här har man trott i snart tio år att det rörde sig om skeppsråttor. Bävrar, alltså. Det känns lite fräschare.

    SvaraRadera