torsdag 4 februari 2010

Bloggen drar igång igen!

Hej! Mitt bloggande har stått stilla efter Europaparlamentsvalet i juni. Jag fick nämligen extremt mycket annat att syssla med i och med att jag snabbt blev utsedd till socialdemokratisk gruppledare (koordinator/samordnare) i parlamentets budgetutskott. Och budgetprocessen tog ingen paus i höstas - varken på grund av ett då icke-existerande Lissabonfördrag eller en icke-existerande kommission.

Nu är dock höstens budgetprocess över, och vi har ägnat de senaste veckorna åt att granska den nya EU-kommissionen. Den sista utfrågningen - av nya bulgariska kommissionären Georgieva - genomfördes igår, och uppenbarligen till stor belåtenhet. Så nu tyder väl det mesta på att vår omröstning på tisdag blir en formalitet.

Själva utfrågningarna bör vi dock kunna lära en del av i svensk politik. Folkpartiets EU-parlamentariker Cecilia Wikström skrev i DN igår om att även svenska statrådskandidater borde frågas ut. Det tycker jag också, vilket jag skrev om - några dagar före Cecilia Wikström... - i Folkbladet i måndags. Läs gärna det inlägget på

http://www.folkbladet.se/opinion/kronikor/artikel.aspx?articleid=5097039

3 kommentarer:

  1. Hej Göran.
    Ditt tycke lite nere fr. Europa.
    Hur i hela friden ska Mona Sahlin skapa ett förtroende som håller fram till valet. Det är ju henne vi ska rösta på men blir det den röd-gröna sidan så blir det Mona som får statsminster posten. Jag har tappat mck. av förtroendet för henne, det var heller inte så starkt fr. början. Hon får absolut inte ge mer vika för MP än vad gjort. Vad tycker du gammal Sosse i ryggmärgen. Silverfisken

    SvaraRadera
  2. Hejsan Göran!
    Jag har en dum fråga: Är det du som äger gamla Jacobssons lokaler i Valdemarsvik?! Vi är intresserade av att öppna en Tempobutik, och undrar om lokalerna är för ut-hyrning i framtiden? Mejla mig på: raiden1981@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Kriget efter krig,
    Är Europa en seriös kontinent som försäkrar sina medlemar frihet och säkerhet på alla möjliga tänkbarasätt? Jag som kommer från Rumänien hade lidit mest efter krigen. Som rumänsk medborgare har jag både nationell flygplan och tom effekten ”Ion Bazgan”. Trots detta var det förbjudet för mig och mina landsmän att åka utomlands under 50 årstid. Jag personligen känner mig mest lurat i Europa av ingenting annan än Europa själv! Ingen har attackerad Europa utifrån tills idag! Europa imploderar som en stor byggnad varje gång pga olika händelser och försöker återskapa sig själv som Fenix fågeln! En fågel som bär på samma arvmassa! Artikeln nedan handlar det om en rumänsk uppfinnare som hade blivit stulen på sin patentmetod som angår oljeborring! Hur kan man hjälpa uppfinnarens familj att få tillbaka patenten och rättigheterna efter deras pappa arbete! Läs artikeln på svenska och dra egna slutsatser och hitta på någonting som skulle skippa rättvisa!
    http://www.topiasi.ro/homepage/topiasi/2062-cum-a-ratat-un-rom%C3%A2n-s%C4%83-devin%C4%83-cel-mai-bogat-om-din-lume.html
    Med vänlig hälsning,
    Victoria/ Mejla gärna mig på ligiavictoria@hotmail.com

    SvaraRadera